Het AERA-Congres 1993, Atlanta

Auteurs

  • N. Verloop

Samenvatting

Het thema van dit jaar was "The art andscience of educational research and practice".Als selectiemiddel voor de inhoud van hetgeenmen te verwachten heeft bij een AERAcongres heeft zo'n congresthema weinig te betekenen. De AERA heeft al een lange traditievan relatieve autonomie van de verschillendedivisies. Binnen deze divisies wordt over lopend of recent afgesloten onderzoek gerapporteerd en dit laat zich uiteraard niet sturen opbasis van een thema dat door de congresleidingwordt vastgesteld. Op een andere wijze is echter de keuze voor een dergelijk thema wel vanbelang, namelijk als een treffende illustratievan de enorme diversiteit in de duizenden bijdragen die te beluisteren waren. Het themageeft immers aan dat zowel 'research' als'practice' aan de orde waren en dat deze bovendien nog konden worden opgevat als zowel'art' als 'science'. De 'program chair', Donmoyer, maakte van deze nood een deugd doorte stellen dat juist in deze enorme diversiteit dekracht van deze conferentie gezocht moestworden en dat althans deze diversiteit als ietsconsistents in de AERAcongressen kon worden gezien ("A celebration of diversity"). Eenonmiskenbaar voordeel van een AERAcongres is inderdaad dat elke congresganger indit enorme aanbod wel een aantal waardevolleen bij zijn of haar directe interesse aansluitendezaken kan vinden. Voorwaarde is grondigebestudering vooraf van het lijvige programmaboek (waarin alleen al 400 pagina's nodig zijnom de titels van de bijdragen op te sommen).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel