Persoonlijkheidsfactoren in Q-sort persoonsbeschrijvingenvan kinderen: Relatie tot het vijf-factoren-model

Auteurs

  • C.F.M. Lieshout van
  • G.J.T. Haselager

Samenvatting

In factoranalyses op persoonsbeschrijvingen van kinderen met de Nederlandse versie van deCalifornia Child Qset (NCKS) door leerkrachtenen ouders van 957 3 tot 17jarige kinderen enadolescenten hebben wij geprobeerd het vijffactorenmodel te reconstrueren. Drie van devijf NCKSfactoren^ vertoonden gelijkenis methet vijffactorenmodel, nl. de factorenAangenaamOnaangenaam (Factor II), Emotioneel StabielEmotioneel Instabiel {Factor IV) enIdeeënrijkldeeënarm (Factor V). Een NCKSfactor Werkhouding omvatte een deelaspectvan ZorgvuldigOnzorgvuldig (Factor III). Devijfde NCKSfactor DynamischKinderlijk Onrijpvormde een specifieke kind en jeugdfactor. Defactor ExtravertIntrovert (Factor I) was vertegenwoordigd in meerdere factoren. Er wassprake van convergente en discriminante validiteit van de vijf persoonlijkheidsschalen afgeleiduit NCKSbeschrijvingen van kinderen door verschillende beoordelaars en over verloop vantijd. De vijf NCKSpersoonlijkheidsdimensiesleenden zich voor onderzoek van ontwikkelings, sekse en beoordelaarsverschillen overde leeftijdsrange van 3 tot 17 jaar.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Persoonlijkheidsfactoren in Q-sort persoonsbeschrijvingenvan kinderen: Relatie tot het vijf-factoren-model. (2023). Pedagogische Studiën, 69(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15224