Differentiële effecten van het werken in kleine groepen:theorie, hypothesen en analyse

Auteurs

  • J. Terwei
  • P. Eeden den van

Samenvatting

Dit artikel betreft de vraag naar de differentiële effecten van het werken in kleine groepen bij wiskunde in de eerste fase van het voortgezet onderwijs. Uit verschillende onderzoekingenblijkt dat 'cooperative learning' een positief effect heeft op de leerresultaten van de leerlingen. Voorts zijn er aanwijzingen uit onderzoekdat groepswerk niet voor alle leerlingen tot positieve effecten leidt. Zwakke leerlingen profiteren mogelijk minder omdat het hen ontbreektaan de voorwaardelijke kennisen vaardighedenom in het groepswerk te participeren en omdathun status in de groep laag is. Tegen deze achtergrond is een aantal hypothesen opgesteld enSetoetst. Daarbij is gebruik gemaakt van multilevel analyse. Het onderzoek is uitgevoerd in detweede klas van het voortgezet onderwijs bijwiskunde. Er waren in totaal 23 klassen en 572leerlingen bij betrokken. Het blijkt dat groepswerk over het geheel gezien een acceleratie vanhet leerproces tot gevolg heeft. De voortoetsscores van leerlingen worden sneller of beteromgezet in resultaten op de natoets. De zwakkeleerlingen blijken echter, in tegenstelling tot de■middelmatige en sterke leerlingen, niet van hetgroepswerk te profiteren. Voorts blijkt dat dezwakke leerlingen het meest gevoelig zijn voorde samenstelling van de klas. Zij winnen het"leest in goede klassen en verliezen het meest inIdassen met een laag niveau. De uitkomsten vanhet onderzoek worden besproken in het lichtvan theorievorming en onderzoek. Enkele implicaties voor de praktijk worden in de discussiebetrokken met het oog op innovaties op het ge''ied van basisvorming.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Differentiële effecten van het werken in kleine groepen:theorie, hypothesen en analyse. (2023). Pedagogische Studiën, 69(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15226