Woordenschat van leerlingen in het Basis- en MLK-onderwijs

Auteurs

  • L. Verhoeven
  • A. Vermeer

Samenvatting

Een belangrijke vraag met betrekking tot woordenschatontwikkeling van leerlingen in de basisvorming is in welke mate de omvang van de passieve en actievewoordenschat differentiëel toeneemt bij leerlingen van uiteenlopendeherkomst en schoolloopbaan. In dit artikelwordt geprobeerd een antwoord op deze vraagte vinden door de passieve en actievewoordenschat te peilen van 1008 autochtone en813 allochtone leerlingen in het basisonderwijsen 137 autochtone en 210 allochtone leerlingenin het MLKonderwijs. De resultaten laten ziendat de woordenschat van allochtone leerlingenver achterblijft bij die van Nederlandse leerlingen. Met het vorderen van leerjaren blijken deverschillen eerder toe dan af te nemen. In hetMLKonderwijs zijn de verschillen tussenautochtone en allochtone kinderen nagenoegeven groot als in het basisonderwijs. Daarmeezijn allochtone kinderen in het MLKonderwijsvoor een dubbele handicap geplaatst: gegeveneen beperkte leercapaciteit moeten zij eenwoordenschat zien op te bouwen in een tweedetaal.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Woordenschat van leerlingen in het Basis- en MLK-onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 69(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15239