Effectieve instructie volgens het directe instructiemodel

Auteurs

  • S. Veenman

Samenvatting

Dit artikel geeft een overzicht met betrekkingtot effectieve instructievocmen volgens het directe instructiemodel. Eerst wordt een omschrijving gegeven van het directe instructiemodel,vervolgens wordt ingegaan op de kenmerkenvan dit model en de uitwerking die het heeft gekregen in het procesprodukt onderzoek. Eenonderscheid wordt gemaakt tussen directe instructie voor uitvoerend handelen en directe instructie voor strategisch handelen. Onder invloed van vooral de cognitieve psychologieontstaat een constructivistische opvatting overleren en instructie waarbij explicite instructie incognitieve leerstrategieën en metacognitievevaardigheden belangrijke plaatsen innemen.Een aantal uitwerkingen van directe instructiegebaseerd op de cognitieve strategiebenadering wordt besproken. Centraal hierbij staat hetbegrip 'scaffolded Instruction': instructie dievan tijdelijke steigers is voorzien. Hierna wordtomschreven wat onder 'cognitief leerlingschap'wordt verstaan. Enkele Nederlandse bevindingen met betrekking tot de cognitieve strategiebenadering worden gepresenteerd. Tot slotwordt ingegaan op het vraagstuk van de implementatie in de klas.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Effectieve instructie volgens het directe instructiemodel. (2023). Pedagogische Studiën, 69(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15241