Risico op functionele ongeletterdheid in de basisschool: een taxonomie van oorzaken en een beschrijving vanmogelijkheden tot aangepaste interventie

Auteurs

  • A. Leij der van

Samenvatting

In dit artikel wordt nagegaan in hoeverre risico'sop functionele ongeletterdheid middels adaptief onderwijs in het Basisonderwijs te verkleinen zijn. Dit zou gebaseerd moeten zijn op inzicht in de verschillende achtergrond van leesen schrijfproblemen dat vertaald wordt in leerlinggerichte methodieken voor instructie en interventies op leerkracht en schoolniveau. Dezedrie elementen worden nader uitgewerkt. Tenslotte wordt een aantal praktische voorwaarden voor realisering besproken in termen vaneen voorstel.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Risico op functionele ongeletterdheid in de basisschool: een taxonomie van oorzaken en een beschrijving vanmogelijkheden tot aangepaste interventie. (2023). Pedagogische Studiën, 69(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15248