De meisjes(on)vriendelijkheid van computergebruik in

Auteurs

  • I. Reinen
  • Tj. Plomp

Samenvatting

In het kader van de Internationaal vergelijkendestudie 'Computers in Education' (Comped) vande International Association for the Evaluationof Educational Achievement (lEA) zijn gegevensverzameld over het gebruik van computers inscholen in 21 landen. In dit artikel worden vooreen aantal landen voor het basisonderwijs en deeerste fase van het voortgezet onderwijs enkeleresultaten over de betrokkenheid van vrouwenbij de invoering en het gebruik van deze nieuwetechnologie in het onderwijs besproken. De resultaten laten zien dat in veel landen (inclusiefNederland) het computergebruik in de scholendoor mannen wordt gedomineerd. Vrouwelijkeleerkrachten schatten hun kennis en vaardigheden wat lager in dan hun mannelijke collega's.In alle landen (behalve de Franstalige) heeftminder dan de helft van de scholen een speciaalbeleid gericht op het bevorderen van gelijkemogelijkheden voor jongens en meisjes als hetgaat om computergebruik. Meestal bestaat ditschoolbeleid eruit dat vrouwelijke leerkrachtenworden nageschoold tot leerkracht informatiekunde of worden geselecteerd als computercoördinator. Wat betreft curriculumontwikkeling is een voorzichtige eerste conclusie dat eenmeer meisjesvriendelijke omgeving gecreëerdzou moeten worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp