Onderwijsbeleid voorallochtone leerlingen: een aanzet tot evaluatie vooraf

Auteurs

  • W.K.B. Hofstee

Samenvatting

Onlangs verscheen het rapport 'Ceders in detuin: naar een nieuwe opzet van het onderwijsbeleid voor allochtone leerlingen' (uitsluitendschriftelijk te bestellen bij het Distributiecentrum DOP, Postbus 11594, 2502 AN DenHaag, onder vermelding van ISBN 90 3462951 1, en overmaking van ƒ 30.) van eenCommissieVan Kemenade (het onbepaald lidwoord signaleert de verwarring die, vooral onder sociaaldemocraten, zou kunnen optredenmet een andere CommissieVan Kemenade).Kort samengevat stelt de Commissie een herziening voor van het beleid, en wel volgens driesporen:1. Achterstandsbeleid, zonder aanzien vanhet onderscheid autochtoonallochtoon, gebaseerd op de opleiding van de ouders van de leerling en gericht op concentratiegebieden; inplaats van zoals nu op ongeveer de helft van deleerlingen, zou dit beleid op maximaal eenkwart gericht moeten zijn2. Tweedetaalonderwijs (NT2), gericht opverwerving van de Nederlandse taal door leerlingen en ouders3. Onderwijs in allochtone levende talen,op basis van de vraag daarnaar. Bij dit derdespoor gaat het uitdrukkelijk niet om achterstandsbeleid, maar om beleid met een autonome culturele doelstelling.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Onderwijsbeleid voorallochtone leerlingen: een aanzet tot evaluatie vooraf. (2023). Pedagogische Studiën, 69(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15257