De dadels van Willem

Auteurs

  • C. Bolle

Samenvatting

Willem K.B. Hofstee moet een gelukkig mens zijn: in 1987 heeft hij samen met J. Schavelingen K. B. Koster een adviesnota geschreven: Beleidsanalytische Verkenningen, Onderwijsvoorrangsbeleid op schoolniveau. In die notawordt een heldere analyse gegeven van de mogelijkheden en de politieke haalbaarheid omhet instrument outputbeoordeling in hetonderwijsbeleid te gebruiken. Helaas verdween de nota bij zovele andere in een groteopberglade. Nu echter is door de CommissieAllochtone Leerlingen in het Onderwijs datwerkstuk weer opgediept. Er is een aanvullende voorstudie bij geschreven door R. J. Bosker en ziedaar, het gedachtengoed van WillemK.B. Hofstee c.s. wordt onttrokken aan depapierversnipperaar en meegenomen in het adviespakket van de Commissie. Toch waarlijkeen moment om blijmoedig gestemd te raken.Zeker wanneer in de nota Ceders in de tuin, geheel in de geest van de zorgvuldigheid dieHofstee steeds bepleit, staat: "Daarbij (nl. bijresultaatbeoordeling) is het dan wel noodzakelijk, dat de doelstellingen van het beleid,en dus de concreet gewenste resultaten daarvan, beschreven worden in realistische en voorde schoolpraktijk realiseerbare formuleringen", en ook "Daarbij wordt er vanuit gegaan, dat ervaringsgevens van elders en kennisuit onderwijsonderzoek aangewend kunnenworden ter verbetering van de onderwijsresultaten". (Ceders, blz. 53)

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel