Positieve discriminatie bij de overgang basisonderwijs - voortgezetonderwijs?

Auteurs

  • G. DRIESSEN

Samenvatting

Twee vormen van positieve discriminatie in het onderwijs komen aan de orde in dit artikel. De eerste betreft een discriminatie naar kenmerkenen achtergronden van de leerling en manifesteert zich in verschillen in onderwijsaanbod.Geconcludeerd wordt dat deze discriminatie inzekere zin misschien positief genoemd kan worden, maar uiteindelijk toch negatief uitpaktvoor de betrokken categorieën van leerlingen.De tweede vorm van positieve discriminatie uitzich in de advisering en doorstroming naar hetvoortgezet onderwijs. Het blijkt dat bepaaldecategorieën van leerlingen met gelijke toetsprestaties in het basisonderwijs doorstromennaar verschillende niveaus van voortgezetonderwijs. De gepresenteerde analyses duidener op dat deze vorm van positieve discriminatieWellicht het beste gezien kan worden als discriminatie naar etnische herkomst. Of deze discriminatie uiteindelijk positief dan wel negatief zaluitwerken, daarover zijn nog onvoldoende gegevens beschikbaar.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Positieve discriminatie bij de overgang basisonderwijs - voortgezetonderwijs?. (2023). Pedagogische Studiën, 68(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15270