Relaties met leeftijdgenoten over verloop van tijd

Auteurs

  • H.W. IJZENDOORN
  • A.H.N. GILLESSEN

Samenvatting

Sociometrische statusgegevens werden verzameld voor 231 4 tot 6jarige jongens in tweeopeenvolgende leerjaren. Stabiel en nietstahielpopulaire en verworpen leerlingen werden verge/eken op maten voor sociaal gedrag en socialeaanpassing, vastgesteld in de klassesituatie en inexperimentele sociale situaties huiten de klas.Resultaten toonden aan dat de vier onderscheiden groepen een continuüm vormden metbetrekking lot sociale competentie, met stabielpopulaire en stabiel verworpen leerlingen alsuiterste groepen. Stabiel populaire leerlingenscoorden het hoogst op sociale acceptatie doorleeftijdgenoten en op samenwerken, leiderschapen competentie. Stabiel verworpen leerlingenscoorden het laagst op sociale acceptatie doorleeftijdgenoten, scoorden het hoogst op ruziemaken en verstoren en waren in extreme mateovergevoelig, onevenwichtig, oneerlijk enimpulsief. Stabiel verworpen leerlingen scoorden uiterst laag op sociale competentie en vormen een belangrijke risicogroep voor het ontwikkelen van problemen op lange termijn.Verantwoorde selectie van leerlingen voor klinische interventie vereist longitudinale meting vansociometrische status in opeenvolgendeleerjaren.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp