Sociometrie door nominatie bij prelinguaal doveadolescenten

Auteurs

  • C.F.M. LIESHOUT
  • J.M. RIK

Samenvatting

Bij normaalhorende kinderen kunnen doormiddel van sociometrisch onderzoek twee groepen risicokinderen worden onderscheiden, verworpen en genegeerde kinderen. In een onderzoek bij 109 adolescenten op verschillendescholen op een instituut voor doven werd eentypologie van sociometrische status gevondendie overeenkomt met onderzoeksbevindingen bijhorende kinderen in het reguliere onderwijs.Discriminant en factoranalyse laten hetzelfdepatroon van sociometrische status en socialewaardering zien als bij horende kinderen.Deauteurs komen tot de conclusie dat nominatiedoor leeftijdgenoten ook bij dove jongelui eenvalide manier is om sociale competentie temeten.De resultaten weerspreken de veelgehoorde meningen van clinici dat verbale methoden van onderzoek niet geschikt zijn voorgebruik bij prelinguaal doven, en dat relaties ingroepen dove kinderen verschillen van die bijhorenden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sociometrie door nominatie bij prelinguaal doveadolescenten. (2023). Pedagogische Studiën, 68(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15275