Begeleiding op school van kinderen met relatieproblemen:het belang van afstemming en inbedding

Auteurs

  • P.A. LIER
  • S.M. HOEBEN

Samenvatting

In Nederland is de bevordering van de sociaalemotionele ontwikkeling van kinderen eenbelangrijke doelstelling van het onderwijs welke voortvloeit uit de wet op het basisonderwijs. De wet stelt dat het onderwijs zodanigdient te zijn ingericht dat leerlingen eenononderbroken sociaalemotionele ontwikkeling kunnen doormaken. De sociaalemotionele ontwikkeling wordt in belangrijkemate bepaald door relaties van kinderen metleeftijdgenoten. Sociaal competente kinderenzijn in interacties met leeftijdgenoten in staathun sociale cognities, vaardigheden, gevoelens en waardenoriëntaties zodanig vorm tegeven dat zij niet alleen hun eigen behoeften endoelstellingen, maar ook die van hun interactiepartners tot hun recht laten komen. Daarmee weten zij ook op termijn een gunstigontwikkelingsresultaat te bereiken.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Begeleiding op school van kinderen met relatieproblemen:het belang van afstemming en inbedding. (2023). Pedagogische Studiën, 68(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15276