Sekseverschillen in het voortgezet onderwijs: taalprestaties, taalattituden en taalactiviteiten op school en in de vrije tijd

Auteurs

  • J.B. KUHLEMEIER

Samenvatting

In het algemeen wordt aangenomen dat meisjestaalvaardiger zijn dan jongens. Na analyse vande gegevens uit peilingsonderzoek in de derdeklas van het voortgezet onderwijs blijkt dat deluister, spreek en leesprestaties van meisjesniet substantieel hoger zijn dan die van jongens.Wel zijn meisjes in het voordeel waar hetschrijfvaardigheid betreft. Deze relatiefgunstige positie komt ook tot uiting in desamenstelling van de groep zeer slechteschrijvers: slechts één op de drie d vier slechteschrijvers is een meisje. Meisjes verschillengemiddeld niet substantieel van jongens in huntaalactiviteiten in de lessen Nederlands en bij deandere vakken. In hun vrije tijd besteden meisjesnaar eigen zeggen meer tijd aan schrijven,terwijl zij ook meer spreken en luisteren. Overhet algemeen hebben meisjes een meer positieveattitude ten opzichte van taal. Meisjes hechteneen groter belang aan schrijven, terwijl zij ookmeer plezier in schrijven beleven. Daarentegenrapporteren meisjes een hogere mate vanspreek en schrijfangst. Tot slot blijkensekseverschillen niet onafhankelijk van deinstrumenten waarmee gemeten wordt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Sekseverschillen in het voortgezet onderwijs: taalprestaties, taalattituden en taalactiviteiten op school en in de vrije tijd. (2023). Pedagogische Studiën, 68(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15277