Buitenschools mediagebruik als voorspeller van technisch enbegrijpend lezen

Auteurs

  • C.M. KOOLSTRA
  • T.H.A. VOORT

Samenvatting

In dit onderzoek is met hulp van multiple regressieanalyse geëxploreerd of de frequentiewaarmee kinderen uit groep 4 (N = 505) en 6(N = 515) thuis lezen en televisie kijken vanbelang is voor de leesvaardigheid. Na controlevoor de achtergrondkenmerken intelligentie,geslacht en sociaal milieu, blijkt het lezen vanboeken en strips positief bij te dragen aan devoorspelling van zowel het technisch (groep 4 en6) als het begrijpend lezen (alleen groep 6). Ditresultaat werpt twijfels op de veronderstellingdat het lezen van strips de leesvaardigheidschaadt. Hoewel het lezen van ondertitels vantelevisieprogramma's op zichzelf met name hettechnisch lezen lijkt te bevorderen, levert defrequentie waarmee kinderen televisie kijkeneen negatieve bijdrage aan de leesvaardigheid.Het gunstige effect van de oefening die het lezenvan ondertitels biedt, wordt blijkbaarverminderd doordat het televisie kijken langsandere wegen de ontwikkeling van deleesvaardigheid belemmert.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Buitenschools mediagebruik als voorspeller van technisch enbegrijpend lezen. (2023). Pedagogische Studiën, 68(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15278