Verbeterden de loopbanen in het voortgezet onderwijs vanmeisjes door de Mammoetwet of door veranderingen in hetgezin?

Auteurs

  • J. DRONKERS

Samenvatting

Vroeger onderzoek toonde aan dat de toenamein arbeidsmarktdeelname van vrouwen, coeducatie of de tweede feministische golf geenafdoende verklaring vormen voor het verdwijnen van onderwijsachterstanden vanvrouwen sinds de jaren vijftig. In dit artikelworden vier andere verklaringen voor ditverdwijnen getoetst: afname in gezinsgrootte,verandering van machtsbalans tussen mannenen vrouwen in het gezin, afname van het belangvan geslachtspecifieke schooltypen en detoegenomen meritocratisering. Deze verklaringen worden getoetst met behulp vanlandelijke longitudinale data van schoolloopbanen in het lager en voortgezet onderwijsvan twee generaties leerlingen: de eerste,geboren rond 1953 die het premammoetwetonderwijs volgde; de tweede, geboren rond 1965die het mammoetwet onderwijs kreeg. Deschoolloopbanen van mannelijke en vrouwelijkeleerlingen worden afzonderlijk geanalyseerdmet HO MALS en LIS REL. De verklaringenvan een verandering in de machtsbalans tussenmannen en vrouwen en de afname ingezinsgrootte worden gedeeltelijk gesteunddoor de uitkomsten. De verklaringen vanafname van geslachtspecifieke schooltypen entoegenomen meritocratisering worden niet doorde resultaten gesteund.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Verbeterden de loopbanen in het voortgezet onderwijs vanmeisjes door de Mammoetwet of door veranderingen in hetgezin?. (2023). Pedagogische Studiën, 68(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15279