Leesprestaties van leerlingen uit verschillende etnische groepen

Auteurs

  • M.P. VINJE

Samenvatting

Doel van dit onderzoek was hel verloop na tegaan van de leesprestaties van leerlingen vanverschillende etnische herkomst gedurende debasisschoolperiode. Daartoe werden deprestaties voor technisch lezen, begrijpend lezenen spelling onderzocht bij alle leerlingen in deleeftijd van 6;8 tot 12;7 jaar in een steekproefvan 120 scholen. Onaßiankelijke variabelen inde eerste meting waren sociaal milieu van deleerling en percentage allochtone leerlingen inde schoolpopulatie. In de tweede meting warendat land van herkomst en schoolpopulatie.De belangrijkste verschillen werden gevondenbij begrijpend lezen en de kleinste bij technischlezen. De invloed van sociaal milieu en schoolpopulatie bleek beperkt, met sociaal milieu alsbelangrijkste variabele. De schoolpopulatiehing alleen samen met de leesprestaties vanallochtone en Nederlandse arbeiderskinderen.Het land van herkomst toonde verschillen tussenSurinaams/ Antiliaanse, Turks j Marokkaanseen Nederlandse kinderen. De achterstand tenopzichte van Nederlandse arbeiderskinderenbleef gedurende de gehele basisschoolperiodeongeveer even groot.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leesprestaties van leerlingen uit verschillende etnische groepen. (2023). Pedagogische Studiën, 68(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15282