De praktijk van het stelonderwijs in de groepen 7 en 8 van debasisschool; observaties en interviews

Auteurs

  • A. GELDEREN
  • H. BLOK

Samenvatting

Er wordt verslag gedaan van een beschrijvendonderzoek naar de praktijk van het stelonderwijsop acht basisscholen. Op zes van deze scholenwerd een van de drie meest gebruikte methodenvoor het stelonderwijs gebruikt: één schoolgebruikte de relatief moderne methode TaalKabaal en één school werkte volgens de pedagogievan Freinet. Aanleiding voor het onderzoekvormde de bestaande ontevredenheid overschrijfprestaties van leerlingen in basis enVoortgezet onderwijs enerzijds en het gebrek aangedetailleerde informatie over de inhoud van hetstelonderwijs anderzijds. Met behulp vanobservaties van stellessen en interviews met debetreffende leerkrachten is gepoogd in dezelacune te voorzien. De nadruk werd gelegd op debeschrijving van stelopdrachten, leerstof enactiviteiten in de klas die volgens de modernesteldidactische inzichten van belang zijn voorgoed stelonderwijs. De resultaten laten zien dat ereen grote variatie is in inhouden vormgeving vanhet stelonderwijs. Bij de klassen met veel gebruikte taalmethoden zijn niettemin gelijksoortige tekortkomingen aan te wijzen vanuit deoptiek van een moderne steldidactiek. Bij deconclusie van het artikel wordt op deze tekortennader ingegaan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De praktijk van het stelonderwijs in de groepen 7 en 8 van debasisschool; observaties en interviews. (2023). Pedagogische Studiën, 68(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15283