Verwachtingen en misverstanden bij het toetsen van kennis

Auteurs

  • E. ELBERS
  • A. KELDERMAN

Samenvatting

Omdat jonge kinderen nog niet vertrouwd zijn met de sociale regels van het toetsen, kunnen zich op school of in een experiment misverstanden voordoen. De volwassene wil de kennis vanhet kind toetsen, terwijl hel kiiul denkt dat hetIndp zo! krijgen hij de oplo.ising van hel probleem. Wij voerden een experiment uit waarinde verwachtingen van kinderen over de interactie mei de proefleider met heliidp van een voortaak werden beïnvloed. In de hulpverwachtingconditie werd gesuggereerd dal de proefleiderzou helpen: in de toelsverwachtingconditiewerd duidelijk gemaakt dat de leerling het probleem op eigen kracht moest oplossen. Daarnaast ira.y er een controleconditie. Aan allekinderen werd een con.servatieprohleem vanaantal voorgelegd. De proef per.sonen in detoelsverwachtingconditie presteerden significant beter dan de kinderen in de twee anderecondities. De conclusie luidt dat onbekeitdheidmet de sociale regels van het toetsen medeoorzaak is van het falen van jonge kinderen bijhet toetsen van kennis: verduidelijking van dieregels leidt tol betere prestaties.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Verwachtingen en misverstanden bij het toetsen van kennis. (2023). Pedagogische Studiën, 68(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15284