A Cultural Perspective on Mathematics Education

Auteurs

  • J.M.C. Nelissen

Samenvatting

Als tegenhanger van deze curricula ^ 'topdown', onpersoonlijk, individualiserend bepleit Bishop een curriculum waarin sociale (leer)processen een kans krijgen. Hij noemt deze aanpak 'mathematical education' en in het vervolg van zijnboek ontvouwt hij zijn ideeën over deze wijze vanwiskunde onderwijzen. Wat is 'mathematical enculturation', wat is de relatie tussen wiskunde en cultuur? Bishop laat zien hij put daarbij uit veleantropologische studies dat de volgende basale,wiskundige activiteiten en ideeën onlosmakelijk metde meest uiteenlopende culturen verbonden zijn:tellen en meten, lokaliseren en ontwerpen, spelen enuitleggen. De cultuur bleek duidelijk van invloed ophet (wiskundig) praktisch handelen. Zo werden erliefst ruim 500 telsystemen geregistreerd. Indienzich in een cultuur niet de noodzaak had voorgedaan grote getallen te ontwikkelen dan ontbrakendie en werkte men met allerlei subtiele aanduidingenvoor kleinere getallen. Ook ruimtelijke begrippenverschillen van cultuur tot cultuur. Op de vraag watzij doen wanneer zij zijn verdwaald, antwoordde eenAustralische Aboriginal: 'Oh, maar dan gaan wenaar huis'. In sommige culturen had de navigatieweer een grote invloed op de ontwikkeling vanruimtelijke begrippen. In alle culturen werd metmaten gewerkt, maar soms zijn die vanwege de'commercial negotation' niet exact bepaald. Despelen vertoonden in vele culturen een verrassendegelijkenis, vooral de gokspelen waarin kansen worden geschat, risico's worden genomen en voorspellingen worden gedaan (hier grijpt Bishop zelfs terugop Huizinga's Homo Ludens en Vygotskij'sspeltheorie).

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp