De ontwikkeling van woordbeelden bij beginnende lezers en spellers

Auteurs

  • A.M.T. BOSMAN
  • A.M.B. GROOT

Samenvatting

Voor de ervaren lezer blijkt dit echter nauwelijks een probleem te zijn, omdat deze invele gevallen toch al niet verklankend, indirectleest, maar de lettersequentie onmiddellijk inzijn geheel (direct) herkent. Er wordt verondersteld dat de lezer door herhaalde confrontatie met een woord geleidelijk een 'woordbeeld' van het woord in kwestie vormt. Met determ 'woordbeeld' wordt verwezen naar eengeheugenrepresentatie op een hoger niveaudan de representaties van grafemen en fonemen en die, zo wordt aangenomen, visueelruimtelijke informatie bevat over het eringecodeerde woord. In plaats van de term'woordbeeld' wordt, om de connotatie metiets visueels te vermijden, in de Nederlandsevakliteratuur ook wel gesproken van woordspecifieke kennis of woordunieke letterpatronen (Reitsma en Vinke, 1986). In navolgingvan de Engelse terminologie (visual or Orthographie code), hebben wij hier gekozen voorde term woordbeeld.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De ontwikkeling van woordbeelden bij beginnende lezers en spellers. (2023). Pedagogische Studiën, 68(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15287