Naar een leerling volgsysteem voor het basisonderwijs

Auteurs

  • P. GILLIJNS
  • L. VERHOEVEN

Samenvatting

Bij hel versehijnen van de ARBOnola "Voorrang aan achterstand" (1988) doet de term'Leerlingvolgsysteem'zijn intrede in het Nederlandse onderwijs. IJoewel hel begrip slechts eenkorte geschiedenis kent, heeft het zich zeer snelverspreid. In hoog tempo zijn uiteenlopendeleerlingvolgsystemen ontwikkeld en aan hetbasisonderwijs aangeboden. In dit artikel presenteren we een schets van een leerlingvolgsy.sleem dat momenteel vanuit het Cito ontwikkeldwordt. We gaan eerst kort in op de achtergronden, het doelen de functie van leerlingvolgsystemen. Daarna geven we een beknopte, algemeneschets van het CiloLeerlingvolgsysteem.Welke informatie zo 'n leerlingvolgsysteem voorde onderwijspraktijk oplevert, wordt geillustreerd aan de hand van de resultaten van eennormeringsonderzoek in groep 3 met een schaalvoor spelling. In een discussie worden ten slottede mogelijkheden en beperkingen van leerlingvolgsystemen afgewogen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp