Begeleiden van vernieuwingen.

Auteurs

  • J.H. Slavenburg

Samenvatting

Houtveen heeft allereerst een verzameling van begeleidingsactiviteiten aangelegd, daarbij gebruikmakend van velerlei (literatuur)bronnen; de activiteiten zijn vervolgens door een panel van deskundigen in drie categorieën verdeeld: begeleiden van deinitiatie van de vernieuwing, van de implementatiedaarvan en van de incorporatie. De overeenstemming tussen de panelleden bleek laag; daarom werdbesloten een andere indeling te hanteren: procesbegeleiding, leerkrachtgerichte begeleiding en schoolleiderbegeleiding. Procesbegeleiding omvat in feitede begeleiding van het gehele proces van onderwijsvernieuwing: initiatie, implementatie en incorporatie; leerkrachtgerichte begeleiding betreft vooral debegeleiding van individuele leerkrachten in de klas;schoolleiderbegeleiding heeft te maken met de rolvan de schoolleider als manager en onderwijskundigleider, maar omvat ook zaken als ondersteuning vande schoolleider bij zijn rol als initiator van vernieuwingen en bij zijn rol als verzorger van nazorg bijeen ingevoerde vernieuwing. Deze nieuwe indelingberust op een interpretatie van hetgeen de panelleden (totaal negen personen) aan commentaar hebben geleverd op de eerste indeling van deactiviteiten.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel