Ontwikkeling en validering van de Vragenlijst Professionele Cultuur van Basisscholen

Auteurs

  • K. STAESSENS

Samenvatting

In het denken over het optimaal functionerenvan scholen wordt het belang van de schoolcultuur steeds meer op de voorgrond geplaatst. Toch slaagt men er in het algemeenmoeilijk in om duidelijk te maken wat schoolcultuur is en hoe ze functioneert. In dit artikelwordt de professionele cultuur verduidelijktals een sociaal geconstrueerde realiteit die nietalleen toelaat om de werkelijkheid te interpreteren, maar die ook het gedrag richt. Tevensworden enkele 'bevoorrechte terreinen' geïdentificeerd bij de studie van de professionelecultuur, nl. het schoolhoofd als cultuurbouwer en drager; de overeenkomst in doelgerichtheid en de professionele relaties tussen deleerkrachten. Deze terreinen hebben de basisgevormd voorde constructie van de 'Vragenlijst Professionele Cultuur van Basisscholen'.De vragenlijst biedt de mogelijkheid om doormiddel van een cultuurprofiel een eerste algemene diagnose te stellen van de schoolcultuuren om aangrijpingspunten te lokaliseren voorinterne of externe begeleiding. Er wordt uitvoerig ingegaan op de constructie en de validering van de vragenlijst.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ontwikkeling en validering van de Vragenlijst Professionele Cultuur van Basisscholen. (2023). Pedagogische Studiën, 68(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15291