Diversiteit in de morele oordelen van scholieren: een onderzoek naar Kohlbergs structurele-eenheidspostulaat

Auteurs

  • L. DEMEY

Samenvatting

Het structureleeenheidspostulaat is een belangrijk fundament in Kohlbergs theorie vanhet morele oordelen. Het betreft hier zijn opvatting dat individuen in het algemeen consistent zijn in hun morele oordeelsniveaus. Maarhier is nogal wat kritiek op uitgeoefend, dievoornamelijk van beschouwende aard is. Indit artikel worden de resultaten gerapporteerdvan een empirisch onderzoek dat bedoeld isom een bijdrage te leveren aan de discussieover de houdbaarheid van het structureleeenheidspostulaat. Onderzocht zijn leerlingen uit het Middelbaar Economisch en Administratief Onderwijs (MEAOers, n = 172,gemiddelde leeftijd 17 jaar) en leerlingen vanscholen voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen (ZMOKers, n = 64, gemiddelde leeftijd 16 jaar). Zij scoorden op vraagstukken uitKohlbergs Heinz en Beloftedilemma en nogeen zogenaamd Zorgonderdeel. Om vast tekunnen stellen of er sprake is van consistentievan het niveau in de morele oordelen zijn multivariate variantie analyses (MANOVA,SPSS/PC+) en factoranalyses verricht. Deuitkomsten wijzen uit dat de niveaus van morele oordelen van MEAOers niet consistentzijn, terwijl ZMOKers op bepaalde morelevraagstukken wel consistent scoren. In de discussie wordt hiervoor een interpretatie aangedragen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Diversiteit in de morele oordelen van scholieren: een onderzoek naar Kohlbergs structurele-eenheidspostulaat. (2023). Pedagogische Studiën, 68(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15293