Katholieke Universiteit Nijmegen

Auteurs

  • H.M.WILLEMS VAN van

Samenvatting

De voor dit themanummer gekozen titel heefttwee bedoelingen. Ten eerste wordt ermeebedoeld dat zelfinstructie de nodige aandachtvan onderzoekers verdient. Er wordt immerssteeds meer van zelfinstructiepakkettengebruik gemaakt, omdat ze onafhankelijk vanplaats en tijd bestudeerd kunnen worden. Tentweede suggereert de titel dat de kwaliteit vandeze instructievorm verhoogd kan wordendoor een beroep te doen op uitkomsten vancognitiefpsychologisch onderzoek.Aan de basis van dit themanummer ligt hetwerk van een NederlandsVlaamse onderzoeksgroep over "Zelfinstructie en Cursusontwikkeling", kortweg ZICO genoemd(Beukhof, Elen, ElshoutMohr, Lowyck, Vanden Branden, Van Hout Wolters, Vermunt enWillems, 1990). Getracht werd om vanuit eencognitiefpsychologisch kader een onderzoeksprogramma op te starten waarin descriptief onderwijspsychologisch onderzoekwerd gekoppeld aan de ontwerpkunde. Degedachte stond voorop, dat het creëren vankrachtige leeromgevingen slechts plaats kanvinden, wanneer enerzijds actuele inzichtenover het leren omgezet worden in geldige ontwerpregels en anderzijds de transitie van descriptie naar prescriptie empirisch en theoretisch gefundeerd zou worden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel