Leerstrategieën van studenten in een zelfinstructie-leeromgeving

Auteurs

  • J. VERMUNT

Samenvatting

In deze bijdrage staat de vraag centraal welkeleerstrategieën studenten in een zelfinstructieleeromgeving gebruiken en met welke factorenhet gebruik van deze strategieën samenhangt. Ineen serie onderzoeken werden 654 studenten vande Open universiteit ondervraagd over de studieactiviteiten die ze ontplooiden, over de wijzewaarop ze didactische maatregelen in het cursusmateriaal gebruikten, en over hun studieopvattingen en studiemotieven. De resultatenwijzen erop dat de studieactiviteiten die studenten verrichten vooral samenhangen met hetgebruik van zelfgestuurde leerstrategieën enmet studieopvattingen, en slechts in beperktemate met de sturingselementen die in het cursusmateriaal zijn opgenomen en met studiemotieven. Afgesloten wordt met consequenties voorhet ontwerpen van zelfinstructieleeromgevingen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leerstrategieën van studenten in een zelfinstructie-leeromgeving. (2023). Pedagogische Studiën, 68(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15299