Het gebruik van interne woordstructuur door zwakke lezers

Auteurs

  • E.M.H. ASSINK
  • W.J. JONG
  • G.P.A. KATTENBERG

Samenvatting

Recente theorieën over het leesproces gaan ervan uit dat leesvaardigheid samenhangt met het efjiciënt gebruik van orthografische structuur bij de woordherkenning. Veel is er nog onduidelijk over hoe dit precies werkt. Om hierovermeer inzicht te krijgen vergeleken wij goede enzwakke lezers in een experiment met eencomputergestuurde leestaak. Gekeken werdnaar de snelheid waarmee zij bepaalde typenregelmatige orthografische patronen verwerkten. Proefpersonen waren zwakke lezers uit hetLOMonderwijs. Zij werden gemateht met een3 jaar jongere groep, normale lezers (gem. Ift.9.4 jr.). Er waren twee controlegroepen: éénqua leeftijd vergelijkbare groep en één groepvlot lezende volwassenen. Uit de resultatenbleek dat zwakke lezers meer moeite haddenmet het snel verwerken van orthografischestructuur op subwoord niveau. Interessant iva^verder het gegeven dat zwakke lezers mindergevoelig bleken te zijn voor herhaalde aanbieding van het te beoordelen leesmateriaal.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Het gebruik van interne woordstructuur door zwakke lezers. (2023). Pedagogische Studiën, 68(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15301