Determinanten van vroege tweetaligheid

Auteurs

  • L. VERHOEVEN

Samenvatting

Uit een groot aantal onderzoeken blijkt detaalvaardigheid van allochtone kleuters sterkuiteen te lopen. Om zo goed mogelijk te kunneninspelen op de taalontwikkeling van deze kinderen is inzicht nodig in de variabelen die dezeindividuele variatie verklaren. In een empirischonderzoek is bij 72 Turkse kinderen op het eindevan de kleuterperiode de mate van tweetaligheidvastgesteld en gerelateerd aan uiteenlopendeleerling, achtergrond en onderwijskenmerken.Wat betreft leerlingkenmerken is de intelligentie, het taalcontact en de sociaalcultureleoriëntatie van kleuters onderzocht. Het onderzoek naar achtergrondkenmerken spitste zichtoe op het taalgebruik en de culturele oriëntatievan de ouders, op de mate van geletterdheid vande ouders en op de mate waarin ouders belangstelling toonden voor het kleuteronderwijs vanhun kind. Ten slotte richtte het onderzoek naaronderwijskenmerken zich op de intensiteit vande interactie in de eerste en de tweede taal en ophet percentage anderstalige kinderen in de kleutergroep.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel