Sekseverschillen in onderwijsprestaties in Nederland

Auteurs

  • K. BÜGEL

Samenvatting

Dc voorsprong die meisjes lijken Ie hebben in helheffin van de hasissehool veranderi in de loopvan de schoolcarrière in een aehlersland: eenzijdi)ie vakkenkeuze en lagere eijfers voor nagenoeg alle vakken hij de eindexamens van hetvoortgezet onderwijs. De schoolloopbaan vanmeisjes verhopt echter voorspoediger dan dievan jongens: ze gaan gemiddeld naar hogereschooltypen en doubleren minder. In vergelijking met het buitenland steken de prestaties vanNederlandse meisjes ongunstig af. Dit artikelgeeft een samenvatting van de gegevens over.sek.u'specifieke onderwijsprestaties in Nederland en van de verklaringen. De verklaringenworden geïntegreerd in een door Eccles en haarcollega's voorgesteld theoretisch model. Tenslotte wordt de invloed van karakteristieken vantoetsen op differentiële prestaties besproken, inhet bijzonder de vraagsoort en de toetsinhoudende rol van itembias.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp