Programma's en speelleermaterialen voor voorbereidend rekenen in de basisschool

Auteurs

  • E. HARSKAMP
  • T. WILLEMSENRION

Samenvatting

Uit een exploratie/ onderzoek met behulp vaneen vragenlijst onder 33 onderwijsgevenden ingroep 2 van de basisschool komt naar voren datkinderen gemiddeld 2 d 3 keer per week metspeelleermateriaal voor voorbereidend rekenenspelen en twee keer per maand een rekenprogramma krijgen. Aan een kleine steekproef vantwee leerlingen uit elk van de 33 klassen is eenrekentoets aangeboden. De toetsresultaten wijzen erop dat de kleuters weinig moeite hebbenmet de rekentoets over concrete optel, aftreken verdeelsituaties tot 10. Correlationele analyse laat zien dat de frequentie, waarmee kinderen mogen spelen met bepaalde speelleermaterialen, enigszins samenhangt met de prestaties van leerlingen. Er is in dit exploratieveonderzoek weinig evidentie gevonden voor deverwachting dat het geven van een programmaof het geven van opdrachten en lesjes bijspeelleermaterialen samenhangt met betere rekenprestaties. Deze uitkomsten vragen om nader onderzoek.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Programma’s en speelleermaterialen voor voorbereidend rekenen in de basisschool. (2023). Pedagogische Studiën, 68(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15307