Peiling van conceptuele en metalinguïstische kennis bij deaanvang van het basisonderwijs

Auteurs

  • L. VERHOEVEN

Samenvatting

In dit artikel wordt verslag gedaan van eenonderzoek dat de peiling beoogd van de conceptuele en metalinguïstische kennis van kleuters hij de entree in het basisonderwijs. Daartoeis een groot aantal taken afgenomen bij 298jongste kleuters: autochtone kinderen uit hoogmilieu, autochtone kinderen uit laag milieu enallochtone kinderen. In het onderzoek dat totdusver is gedaan naar factoren die bepalend zijnvoor het leren lezen, is steeds terugredenerendbepaald welke conceptuele en metalinguïstischeaspecten aandacht verdienen binnen het voorbereidend lezen. Het is echter de vraag of eendergelijke aanpak ter voorkoming van leesproblemen de meest adequate is. Het lijkt veeleervan belang om aan te sluiten op de spontaneontwikkeling van conceptuele en metalinguïstische ketmis bij kinderen. In dit onderzoekwordt gepoogd deze ontwikkelingsaspecten opte sporen en na te gaan in hoeverre deze bij dediverse groepen tot ontwikkeling komen. In eenvervolgstudie zal dit onderzoek worden uitgebreid in de richting van een longitudinaal design,waaruit de ontwikkeling van conceptuele enmetalinguïstische kennis gedurende de kleuterperiode zal worden gevolgd. Daarbij zal deinvloed van het onderwijsaanbod wordennagegaan, door de vorderingen van de kinderenin een open en gesloten onderwijssituatie tevergelijken met die van kinderen in eencontroleconditie.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Peiling van conceptuele en metalinguïstische kennis bij deaanvang van het basisonderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 68(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15308