Interactief gedrag in de eerste drie levensjaren en sociometrische oordelen in de kleuterklas

Auteurs

  • S.A. ROOS
  • C.F.M. LIESHOUT
  • J.M. RIKSEN-WALRAVEN

Samenvatting

Het doel van dit longitudinale onderzoek was(1) het opsporen van onderscheiden dimensies in interacties met leeftijdgenoten van baby's,peuters en kleuters, (2) het vaststellen vanstabiliteit in de voorschoolse interacties metleeftijdgenoten en (3) het voorspellen van interacties van kleuters met klasgenoten op basis vanhun voorschoolse interacties. Op de leeftijdenvan 12, 24 en 42 maanden interacteerden 48kinderen in dyadische spelsessies met leeftijdgenoten van dezelfde sekse. Het interactieve gedrag van de kinderen werd op videotape opgenomen en later gecodeerd. Er waren gedragscategorieën voor verschillende soorten initiatieven en reacties. Bovendien werd het interactievegedrag van beide kinderen na elke sessie paarsgewijs vergeleken door vier volwassen waarnemers op negen items van interacties met leeftijdgenoten. Op de leeftijd van 60 maanden werdenin de kleuterklas nominaties door klasgenotenbepaald op dezelfde items als in vroegere jaren.Op elk van de drie voorschoolse leeftijden werden steeds twee vergelijkbare orthogonale factoren in de relaties met leeftijdgenoten vastgesteld, nl. aversieve dominantie en coöperatie.Op de leeftijd van 60 maanden ontstond bovendien een derde factor, nl. angstige teruggetrokkenheid. Negatieve initiatieven waren significant stabiel van 12 tot 42 maanden.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Interactief gedrag in de eerste drie levensjaren en sociometrische oordelen in de kleuterklas. (2023). Pedagogische Studiën, 68(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15310