De functie van intuïtief handelen bij de opbouw van onderwijsbekwaamheden

Auteurs

  • B.J. WOLTERS

Samenvatting

Sommige docenten profiteren veel meer vanopleiding, nascholing en beroepservaringen danandere. In 'teacher thinking' wordt een kadergeboden voor de beschrijving van dit verschil inontwikkeling van de structuur van onderwijsbekwaamheden. Intuïtief handelen voorziet echter in het bijzonder in onderwijsleersituatieswaarin onmiddellijk moet worden gehandeld inmin of meer verrassende en onverwachte situaties. In dergelijke situaties is overleg met jezelfnauwelijks of niet mogelijk. Toch blijkt datonnadenkend gedrag in dergelijke situaties allerminst ondoordacht gedrag is. De docent handelt adequaat op grond van zijn intuïtief handelen. De docent die intuïtief handelt vormt zicheen beeld (patroon, 'Gestalt') van de situatiewaarin kennis van zaken op een niveau benedende bewustzijnsdrempel, nonverbaal, gelijktijdig aanwezig is in een veelzinnig betekenisveld.De handeling is adequaat omdat ze de sporenvan het gevormde beeld van de situatie draagt.De impliciete inzichtelijkheid van de intuïtievehandeling kan vervolgens worden geëxpliciteerdin een verantwoording. Reßectie op de intuïtievehandeling is ook noodzakelijk om te bereikendat ze deel gaat uitmaken van de structuur vanonderwijsbekwaamheden. Doorgroeicompetentie lijkt in belangrijke mate te worden bepaalddoor de bekwaamheid in intuïtief handelen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

De functie van intuïtief handelen bij de opbouw van onderwijsbekwaamheden. (2023). Pedagogische Studiën, 68(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15311