Kennis en het oplossen van natuurkundige problemen Enkele aandachtspunten voor de onderwijspraktijk

Auteurs

  • M. VANDERLOCHT
  • J. DAMME

Samenvatting

Het uitgangspunt van dit artikel is de overtuiging dat prestaties bij het oplossen van natuurkundige problemen in belangrijke matebepaald worden door de kwaliteit van het kennisbestand waarover de oplosser beschikt. Erkomen vier thema's aan bod die, meer dan inhet onderwijs veelal gebruikelijk is, aandachtverdienen als men studenten een adequaatkennisbestand wil bijbrengen. Deze thema'szijn: operationele kennis, selectiekennis, differentiatie tussen verwante concepten en intuïtieve vooropvattingen. Voor elk themabespreken we eerst de betekenis en de relevantie. Vervolgens komen de resultaten vanconstaterend en construerend onderzoek aanbod.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Kennis en het oplossen van natuurkundige problemen Enkele aandachtspunten voor de onderwijspraktijk. (2023). Pedagogische Studiën, 67(1). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15324