Vliegwieleffecten van een stimuleringsprogrammaEen evaluatie van INSP-deelprogramma's gericht op hetberoepsgeoriënteerde onderwijs
Samenvatting
Het Informatica Stimuleringsplan (INSP) dateffectief was in de jaren 1984 t/m 1988 heeftvooral gefunctioneerd als een prikkel om initiatieven tebevorderen. Binnenditplan waseendeelprogramma gericht op het beroepsgeoriënteerde onderwijs. Dat deel is voorwerpgeweest van een bliksemevaluatie. De conclusie van die evaluatie is dat het programmaheeft gewerkt als een vliegwiel en een diversificatie aan verwachte en onverwachte effectenheeft gesorteerd die niet allemaal even gunstiguitpakken. De belangrijkste conclusie is dat inde aanvangsfase heel naief de nadruk lag opapparatuurverstrekking, dat er geen samenhang was met leerplanontwikkeling en nascholing en dat de beoogde kwalificatieontwikkeling, nl. aansluiten op veranderingin de beroepenstructuur niet uit de verf is gekomen. Verwacht wordt dat een aantal vliegwieleffecten in het vervolgprogrammaPRINT beter tot zijn recht komt. Een echteoutputevaluatie is dan wèl op zijn plaats.