Mét of zonder basisvorming? Evaluatie in het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • J.L. PESCHAR

Samenvatting

In 1989 zou de basisvorming in het voortgezetonderwijs worden ingevoerd. De evaluatievan de voorgenomen doelstellingen bij de invoering is reeds in een vroeg stadium gepland.In dit artikel wordt de achtergrond van de evaluatie geschetst. De doelstellingen van de basisvorming zijn vertaald in evaluatievragen,die in een uitgebreid evaluatieplan zijn opgenomen. Hoewel er op dat moment van invoering van de basisvorming nog geen sprake is,zijn de eerste stappen van evaluatieonderzoekinmiddels gezet. Daarbij worden drie leerlingencohorten op relevante momenten getest enin de schoolloopbaan gevolgd, zowel in hethuidige onderwijs als in scholen met basisvorming. De verschillende voorstudies en deelonderzoeken worden kort besproken, alsmedeenkele consequenties van de evaluatie. Ondanks de uiterst trage politieke besluitvorming over de basisvorming isJn twee opzichten winst geboekt: de erkenning dat evaluatieeen essentieel onderdeel is van grootschaligeinnovaties en de start van een grootschalig onderzoeksprogramma naar de effectiviteit vanschoolkenmerken in het voortgezet onderwijs.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Mét of zonder basisvorming? Evaluatie in het voortgezet onderwijs. (2023). Pedagogische Studiën, 67(2). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15328