Leren denken binnen het vakgebied bestuurskunde: het leren oplossen van bestuurskundige ontwerp problemen

Auteurs

  • C. TERLOUW

Samenvatting

Op grond van een miniatuurtheorie voor onderwijsleerprocessen werden twee cursussen ontwikkeld voor het leren oplossen van bestuurskundige ontwerpproblemen. In deze cursussen staat het gebruik van een Systematische ProbleemAanpak (SPA) bij het lerenoplossen van problemen centraal. Er werd'voortgebouwd op ervaringen in natuurwetenschappelijke cursussen met een dergelijkeSPA. De cursussen werden met vier groepenstudenten in een veldexperiment (quasiexperimenteei design) summatief geëvacueerd. In drie van de vier groepen werden sig'^ificante leereffecten gevonden aangaande^et aantal systematische denkstappen. Er^erd deels voldaan aan criteria ten aanzien^on aanwezigheid en volgorde van bepaaldesystematische denkhandelingen. Wij concluderen dat de cursussen effectief zijn en dat hethogelijk is het SP Aconcept te generaliseren^an natuurwetenschappelijk naar sociaalwetenschappelijk leren probleemoplossen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Leren denken binnen het vakgebied bestuurskunde: het leren oplossen van bestuurskundige ontwerp problemen. (2023). Pedagogische Studiën, 67(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15335