Stichting Centrum voor Onderwijsonder-zoek van de Universiteit van Amsterdam

Auteurs

  • J. DRONKERS

Samenvatting

Slavenburg, projectleider en vervolgens directeur van de Rotterdamse School AdviesDienst, was bij de presentatie van de resultaten van het O.S.M.project op het afsluitingscongres ongenadig. Steeds opnieuw benadrukte hij dat de doelen die in 1968 gesteldwaren aan het O.S.M. niet gehaald waren. Deschoolvorderingentoetsen lagen nog ver onder het landelijk gemiddelde en de verbeteringen in zittenblijven en uitstroom naar voortgezet en speciaal onderwijs wilde men niettoeschrijven aan de effecten van het O.S.M.project, omdat deze veranderingen zeer goedhet gevolg konden zijn van een landelijketrend. Terecht merkte Meijnen, een van desprekers, dan ook op dat hij bij lezing van heteindrapport de neiging kreeg het project in bescherming te nemen tegen zijn eigen evaluatoren. Deze niets verbloemende evaluatie vaneigen arbeid is dan ook een van de grootsteverdiensten van het gepresenteerde eindrapport. Helaas kan men dit niet van alle evaluaties van de andere compensatie en stimuleringsprogramma's zeggen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Stichting Centrum voor Onderwijsonder-zoek van de Universiteit van Amsterdam. (2023). Pedagogische Studiën, 67(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15336