Criteria en evaluatie, een moeilijke combinatie

Auteurs

  • J.H. SLAVENBURG

Samenvatting

Dronkers noemt in zijn commentaar geen concrete alternatieven; wèl stelt hij dat sociologische analyses (met betrekking tot de oorzaken van onderwijsongelijkheid) duidelijkgemaakt zouden hebben dat de door O.S.M.gehanteerde evaluatiecriteria niet geformuleerd hadden mogen worden. Naar mijn mening kunnen sociologische noch andere causale analyses over dit onderwerp duidelijkheidverschaffen. Centraal staat de vraag of bepaalde interventies tot effect hebben dat dekansenongelijkheid verminderd of weggewerkt kan worden. Daar is maar op één manier achter te komen: via experimenteren. Sociologische en andere causale analyses kunnenlaten zien welke oorzaken beïnvloed moetenworden, zij kunnen echter niet bij voorbaataangeven hoe groot (of klein) het effect vaneen interventie zal zijn. Op basis van de effectevaluaties van deze interventies kan uiteindelijk gesteld worden of de onderwijsongelijkheid verminderd kan worden of niet; niet opbasis van causale analyses. Kortom, de sociologische analyses bieden geen aanknopingspunten voor het formuleren van evaluatiecriteria; de tot nu toe ondernomeneffectevaluaties van interventies bieden diewellicht wèl. Ik kou. daarop log terug.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp