Vervolgadviezen in relatie tot etniciteit; hoe verhoudenprestaties, gezinsachtergrond en leerkrachtoordelen zich totelkaar?

Auteurs

  • P. JUNGBLUTH
  • CHR. VERHAAK
  • G. DRIESSEN

Samenvatting

Welke rol spelen leerkrachtoordelen bij detotstandkoming van de vervolgadviezen voorleerlingen uit migrantengroepen? Die vraag"wordt beantwoord aan de hand van data diestammen uit effectiviteitsonderzoek naar Onderwijs in Eigen Taaien Cultuur (OETC). Allereerst blijkt dat de 'prestatiesporen' die leerkrachten uitzetten voor hun leerlingen en hunindruk van het 'onderwijsondersteunendthuisklimaat', duidelijk samenhangen met etniciteit. Beide verbanden verdwijnen evenwel"volledig wanneer gecorrigeerd wordt voor respectievelijk verschillen in toetsscores en insociaaleconomische statuskenmerken vanhet gezin. Het verband tussen vervolgadviesen etniciteit kan dus worden herleid tot nietetnische determinanten; de etnische ongelijkheid in vervolgadviezen verloopt langs mechanismen zoals we die al kennen bij Nederlandseleerlingen. Opnieuw blijkt dat tamelijk arbitraire leerkrachtopvattingen ('welk prestatiespoor voor wie') naast leerprestaties enSociaalEconomische Status (SES) bepalendZijn voor de vervolgadviezen van alle leerlingen, migranten zowel als andere.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Vervolgadviezen in relatie tot etniciteit; hoe verhoudenprestaties, gezinsachtergrond en leerkrachtoordelen zich totelkaar?. (2023). Pedagogische Studiën, 67(3). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15340