Een onderwijsexperiment in verband met het ruimtelijke voorstellings-en structureringsvermogen
Samenvatting
In vele alledaagse situaties worden we metruimtelijke problemen geconfronteerd, zoalswanneer we de weg zoeken naar een nieuwewinkel of de nieuwe woonplaats van eenvriend of wanneer we omwille van files in destad een alternatieve route uitproberen. Weleven bovendien in een tijd met snelle en overdadige informatiestromen uit alle hoeken vande wereld. Zelden slaan we deze ruimtelijk informatie bewust op in het geheugen. De geografische kennis van velen is dan ook erg verwarrend. Hier rapporteren we het ontwerp, deorganisatie en de besluiten van een onderwijsexperiment in verband met ruimtelijk redeneren, Wanneer twaalfjarige kinderen inzichtverwerven in de ruimtelijke basisconcepten,nl. perspectief, schaal, oriëntatie en symboolvoorstelling, kunnen ze mentaal ruimtelijkevoorstellingen construeren (cognitieve kaarten) die hen toelaten goede oplossingen te vinden voor ruimtelijke problemen op geografische schaal.