Cognitieve effecten van het systematisch leren programmerenin LOGO: een onderwijsexperiment bij zesdeklassers

Auteurs

  • E. CORTE
  • L. VERSCHAFFEL
  • H. SCHROOTEN

Samenvatting

De hoofdbedoeling van deze studie was hetontwikkelen van een krachtige LOGOleeromgeving gericht op het realiseren van devolgende voorwaarden voor het verwerven ende transfer van denkvaardigheden: 1. een voldoende kennis van de domeinspecifieke basisbegrippen van LOGO; 2. beheersing van debeoogde denkvaardigheden binnen de programmeercontext; en 3. deze denkvaardigheden ook in ten minste één ander inhoudsdonein kunnen toepassen. Een systematischonderwijsexperiment werd opgezet in drie zesdeklassen volgens de voortoetsnatoets opzet^et controlegroep. In twee experimenteleklassen vond LOGOinstructieplaats, met als'voornaamste component het aanleren van eenprogrammeerstrategie. In één van deze klassen werd de leerlingen bovendien uitdrukkelijk geleerd om de vaardigheden uit deze strategie te gebruiken in een ander vakgebied. Inde controlegroep vond geen interventieplaats. Op het einde van het schooljaar werdvooreerst nagegaan of de vooropgesteldetransfervoorwaarden vervuld waren. We stelden vast dat de eerste twee voorwaarden inbeide experimentele groepen gerealiseerd waren; de resultaten met betrekking tot de derdeVoorwaarde waren minder positief. Verderveerden verschillende transfertoetsen afgeno'Tten. De analyse van de resultaten wees uit dattransfer werd bereikt in beide experimenteleSroepen; dit suggereert dat het vervullen vande eerste twee vermelde voorwaarden voldoende is om transfer van denkvaardigheden'e bekomen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Cognitieve effecten van het systematisch leren programmerenin LOGO: een onderwijsexperiment bij zesdeklassers. (2023). Pedagogische Studiën, 67(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15346