Rekenfeiten in het cijferend optellen en aftrekken tot 100

Auteurs

  • M.W.J. BALTUSSEN
  • E.C.D.M. LIESHOUT

Samenvatting

De vraag naar de functionele rol van het automatiseren van de rekenfeiten bij het cijferendoptellen en aftrekken staat in dit onderzoekcentraal. Bij 58 lom en mlkinderen is nagegaan of beheersing van de rekenfeiten directvan in vloed is op de juistheid en het tempo vanoplossen. Eveneens is onderzocht of deze beheersing indirect via het gebruik van geavanceerde rekenstrategieën in de juistheid van hetantwoord tot uitdrukking komt. Er kon geensteun gevonden worden voor de hypothese datkinderen met meer rekenfeitenkennis bij hetoplossen van cijferopgaven minder vertraagdzouden worden door tientaloverschrijdingdan kinderen zonder rekenfeitenkennis. Hetontbreken van rekenfeitenkennis blijkt welvertragend te werken bij opgaven waarbij eentweecijferig getal opgeteld of afgetrokkenmoet worden. Daarnaast bleken kinderenzonder kennis van de rekenfeiten vaker eentelstrategie toe te passen en meer telfouten temaken dan kinderen die over meer geautomatiseerde rekenfeiten beschikken. Er lijkenaanwijzingen te zijn voor een functionele rolvan de rekenfeiten bij het cijferend rekenen.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Rekenfeiten in het cijferend optellen en aftrekken tot 100. (2023). Pedagogische Studiën, 67(4). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15347