PEDON-Conferentie 'Hetoog op agogisch onderzoek'

Auteurs

  • A. Leij der van

Samenvatting

In de ochtend vond een tweetal lezingenplaats. Creemers (Instituut voor Onderwijsonderzoek, RION, Groningen) gaf een exposéover de ontwikkeling binnen de pedagogischedeeldisciplines in de afgelopen tien jaar onderde titel 'Ouder en wijzer?' Hij concludeerdeo.a., dat het aantal deeldisciplines en leerstoelen is gereduceerd en dat er veel energie gestoken is in bestuurlijke problemen (op facultairen vakgroepsniveau) met als gevolg negatieveeffecten voor de wetenschapsbeoefening.Daar tegenover staat dat de ontwikkeling vande organisatie binnen NWO op gang is gekomen PEDON en dat de produktie vanwetenschappelijke publikaties binnen het verband van de voorwaardelijk gefinancierdeprogramma's groter is geworden. 'De discipline bestaat nog', aldus Creemers, er is meerrealisme en minder wetenschapstheoretischediscussie dan tien jaar geleden. Vervolgensbesprak hij de ontwikkelingen in de deeldisciplines die in deze kroniek zullen worden overgeslagen omdat die anders te lang zou worden. Ten slotte kwam hij tot een aantalaanbevelingen, zoals: meer interdisciplinairesamenwerking, minder onderwerpen voortheorievorming en onderzoek, en minder directe praktijk en beleidsgerichtheid (wellichtkan hij dit laatste ook eens wijs maken aan hetInstituut voor Onderzoek van het Onderwijs,SVO, dat in haar programma's juist beleid enpraktijk predikt en wat er aan theorievormingkan geschieden, ook nog in eigen handhoudt). Daarnaast bepleitte hij dat Wijsgerigeen Historische Pedagogiek meer 'moederdisciplinegebonden' zou worden, d.w.z. meer

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp