Absenteïsme in het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • K.TJ. bos
  • A.M. RUIJTERS
  • A.J. VISSCHER

Samenvatting

Ondanks de ruime aandacht die aan het spijbelprobleem wordt gegeven zijn de empirische gegevens omtrent de omvang van dit fenomeen beperkt. In dit artikel wordt gerapporteerd o ver een onderzoek naar de om vang vanhet geoorloofde en ongeoorloofde absenteïsme van leerlingen op zesendertig scholenin vier grote Nederlandse steden. Het verzuimwerd op acht niveaus (onder andere perschool, per leerjaar en per vak) gedurende drieschooldagen tijdens 8990 lessen vastgesteld.Uit de resultaten blijkt dat de omvang van hetgeoorloofd absenteïsme (4.7%) gemiddeldhoger ligt dan de omvang van het ongeoorloofd verzuim (spijbelen), nl. 4.4%. Tussenscholen zijn er aanzienlijke verschillen in despijbelomvang. Op scholen met een Iboaf deling wordt gemiddeld meer verzuimd. Ditgeldt ook voor de meeste hogere leerjaren, devrijdag, het eerste en het zevende tot en mettiende lesuur, de beroepsgerichte en de economische vakken. Bij vakken die veelal als 'spijbelvakken' beschouwd worden werden relatief lage verzuimpercentages gevonden. Demeeste spijbelaars spijbelen maximaal tweelesuren per dag. Gemiddeld zestien procentvan de leerlingen van een school spijbelt, hoewel dit percen tage tussen de scholen sterk verschilt.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel