Systematisering van de analyse in de gefundeerde theorie-benadering; een illustratie

Auteurs

  • R. RICHARDSON
  • E. JONGELING
  • F. WESTER

Samenvatting

Ondanks de methodologische richtlijnen voorkwalitatief onderzoek, ontbreken voor onderzoekers vaak nog steeds scherpe onderzoeksvoorschriften. Dit geeft vaak aanleidingtot valkuilen en problemen bij de toepassingvan kwalitatief onderzoek. De auteurs van ditartikel hebben getracht dit probleem zoveelmogelijk op te lossen met betrekking tot eenvan de meest toegepaste strategieën voor kwalitatief onderzoek: de gefundeerde theoriebenadering. Zij beschrijven een aantalanalysestappen als richtlijn voor systematische analyse van het materiaal met het oog opbegripsontwikkeling. Belangrijk hulpmiddeltijdens de uitvoering van de stappen is hetcomputerprogramma KWALITAN. Een enander wordt geïllustreerd met gegevens uit hetonderzoek van Jongeling: "Perspectieven oponderwijs van leerlingen uit het VoortgezetOnderwijs".

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Systematisering van de analyse in de gefundeerde theorie-benadering; een illustratie. (2023). Pedagogische Studiën, 67(5). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15352