Ouderlijke opvoedingsgedragingen, empathie en prosocialeontwikkeling van het kind

Auteurs

  • J.MA.M. JANSSENS
  • J.R.M. GERRIS
  • A.W.H. JANSSEN

Samenvatting

fn dit artikel worden relaties onderzocht tussen ouderlijk opvoedingsgedrag, empathie ende prosociale ontwikkeling van het kind. Opde eerste plaats blijkt dat de prosociale ontwikkeling van het kind positief samenhangtfnet ouderlijke ondersteuning, met inductiefdisciplineringsgedrag en met gedrag waarbijde ouder een beroep doet op de verantwoordelijkheid van het kind. Machtsuitoefeninghangt daarentegen negatief met de prosocialeontwikkeling van het kind samen. Op de tweedeplaats blijkt dat de genoemde opvoedingsgedragingen niet onafhankelijk zijn van elkaar. Inductie en het beroep doen op deverantwoordelijkheid van het kind hangenpositief samen en beide gedragingen zijn negatief gerelateerd aan machtsuitoefening.Een derde conclusie is dat empathie een positieve invloed heeft op de prosociale ontwikkeling van het kind. Bovendien is empathie afhankelijk van een opvoedingspatroon datgekenmerkt wordt door weinig machtsuitoefenend en veel inductief gedrag en gedragWaarbij de ouder het kind aanspreekt op zijnverantwoordelijkheid. Empathie kan derhalve gezien worden als een interveniërende variabele tussen opvoedingsgedrag van oudersen de prosociale ontwikkeling van het kind.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Ouderlijke opvoedingsgedragingen, empathie en prosocialeontwikkeling van het kind. (2023). Pedagogische Studiën, 67(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15356