Determinanten van TV-opvoeding: een replicatie-onderzoek

Auteurs

  • P. NIKKEN

Samenvatting

^ia een telefonisch interview afgenomen bijeen representatieve steekproef van 771 oudersfnet kinderen van 3 tot 18 jaar is onderzocht^elke opvattingen ouders huldigen over de effecten van televisie op kinderen en hoe frequent zij tvbegeleidingsactiviteiten bij hunkinderen toepassen. Evenals in het Amerikaanse onderzoek dat we hebben gerepliceerd(Bybee, Robinson en Turow, 1982) laten tvbegeleidingsactiviteiten zich in drie soortenonderscheiden: restrictieve, evaluatieve ennietgerichte begeleiding. Ouders zijn meerfestrictief als ze televisie negatieve effectentoeschrijven, bij jongere kinderen en als ertninder televisietoestellen in huis zijn. Oudersbegeleiden vaker evaluatief wanneer ze televisie positieve effecten toeschrijven en wanneerze televisie negatieve effecten toeschrijven.Ouders begeleiden vaker nietgericht als ze televisie positieve effecten toeschrijven, in kleinere gezinnen en als zij zelf meer televisie kijken. Moeders en hoger opgeleide ouderspassen alle vormen van tvbegeleiding hetmeest toe.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel

Citeerhulp

Determinanten van TV-opvoeding: een replicatie-onderzoek. (2023). Pedagogische Studiën, 67(6). https://testplatform.openjournals.nl/pedagogischestudien/article/view/15357