Kinderopvang en de moeder-kindrelatie.

Auteurs

  • M. Lunenberg

Samenvatting

Begin negentiende eeuw was de bewaarschool,aldus Singer, een sociaal 'lege' ruimte. Er warengeen pedagogische tradities in het werken met groepen jonge kinderen; de theoretische en methodische'eegte tussen gezinsopvoeding en onderwijs moestnog worden gevuld. Na een aanzet door Pestalozzikreeg de opvoeding van jonge kinderen in de tweedehelft van de negentiende eeuw een belangrijk impulsdoor de theorieën van Fröbel. Fröbel was medewerker van Pestalozzi geweest, wat blijkt uit vergelijkbare opvattingen over de ideale moederliefde, waarin moeders van vlees en bloed tekort schoten.Fröbel was de eerste pedagoog die met een uitgewerkte methode kwam, de 'Kindergarten', waarkinderen tussen één en zeven jaar onder leiding vanspeciaal opgeleide vrouwen konden spelen. Om devrouwen op te leiden werd een 'Hochschule fürPrauen' opgericht. Het gevolg van deze en andereopleidingen, namelijk dat vrouwen deze gebruiktenom hun zorgend leven buiten de familiegrenzen uitte breiden, stond Fröbel weinig aan.

Downloads

Gepubliceerd

2023-08-15

Nummer

Sectie

Artikel